Fillimpa

Här kommer receptet på det supderdupergoda brödet som jag pratat om! Det var Helena som bjöd mig på det och jag blev kär direkt :)

Ingredienser:
7 dl vetemjöl
5 dl grahamsmjöl
2 dl rågkross
1 dl vetekli
½ dl vetegroddar
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1½ dl hasselnötter
1½ dl torkade tranbär
1 l filmjölk
2 dl mörk sirap

Gör så här:
Sätt ugenen på 175 grader.
Blanda vetemjöl, grahamsmjöl, rågkross, vetekli, vetegroddar, salt, bikarbonat, hela nötter, och tranbär i en stor skål. Tillsätt filmjölk och sirap och rör ihop till en kladdig deg.
Klicka ner degen i två smorda brödformar och grädda i 1½ timme.



Hur gott som helst! Dock är det ganska dyrt första gången man ska göra det om man inte har så mycket ingredienser hemma. Men sen behöver man bara köpa till nötter och tranbär :) Hehe, jag hittade inte vetegroddarna eftersom jag var på grönsaksavdelningen och letade :blush:


Kommentarer
sundarii

Skriver av det på direkten och döper den till "Gummorna Ekströms bröd" då jag har beslutsångest om vad den annars ska heta. Haha.

2011-06-03 @ 13:15:22
Kecka

Hehe, perfekt! Du kommer bli helt salig när du äter det brödet :-)

2011-06-03 @ 21:58:25
sundarii

Det tror jag säkert. ;-)

2011-06-06 @ 21:11:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0