Goda fillimpan

Det var länge sen som jag gjorde den smarriga fillimpan och Johan undrade om jag inte kunde baka det brödet, så det gjorde jag. Det jag tycker om med just det här brödet är att det är mörkt men saftigt och har så goda smaker. Det som kan vara lite besvärligt är när man ska baka det första gången eftersom det innehåller så mycket ingredienser, så det kan bli dyrt. Men det är värt varenda krona!!!

 

Ingredienser:
7 dl vetemjöl
5 dl grahamsmjöl
2 dl rågkross
1 dl vetekli
½ dl vetegroddar
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1½ dl hasselnötter
1½ dl torkade tranbär
1 l filmjölk
2 dl mörk sirap

Gör så här:
Sätt ugenen på 175 grader.
Blanda vetemjöl, grahamsmjöl, rågkross, vetekli, vetegroddar, salt, bikarbonat, hela nötter, och tranbär i en stor skål. Tillsätt filmjölk och sirap och rör ihop till en kladdig deg.
Klicka ner degen i två smorda brödformar och grädda i 1½ timme.



Kommentarer
Karolina

Åt min skiva jättelångsamt till frukost idag. Herregud vad gott det var!!!!

2012-02-16 @ 09:38:16
Kecka

Fniss, du får baka det när du är hemma nästa gång :-)

2012-02-17 @ 08:15:15


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0