Helgens mat

Igår gjorde jag klyftpotatis och kött med cambonzolasås och det var riktigt smakskigt. Tänkte att om det nu är någon som vill göra något av det jag lagar kan det ju vara bra att lägga ut receptet. Mina recept är oftast ett hopplocka av flera andra eftersom jag brukar läsa recept för att få lite inspiration sedan bygger jag om dem till mina egna. Men jag kommer inte skriva ut så mycket måttangivelser eftersom jag för det mesta höftar lite ;)

Klyftpotatis med kött och cambonzolasås
Ingredienser:
Fast potatis
Valfritt kött/Fisk
ca 2-3 dl matlagningsgrädde
2 dl cremé fraîche
Cambonzolaost
Salt
Peppar
Olja
Smör

Gör så här:
Tvätta potatisen noga och skär den sedan i klyftor. Ringla olivolja över och strö på flingsalt, vänd runt alltsammans för att oljan och saltet ska fördelas på potatisen. Ställ in mitt i ugnen på 225 grader i cirka 40 minuter.
Banka ut köttbitarna lite och stek dem i smöret, salta och peppra efter eget tycke. Ta upp köttet och låt vila under aluminiumfolié. Häll på grädden i stekpannan för att ta till vara på skyn. Tillsätt cremé fraîche och osten och rör runt tills allt smält ner. Peppra och salta.

Servera med en sallad.



Idag gjorde jag egna vårrullar för första gången och det blev verkligen kanongott!

Vårrullar
Ingredienser:
Vitkål
Morot
Stjälkselleri
Färska champinjoner
Gullök
Vitlök
Kött/räkor
Fisksås
Salt
Vitpeppar
Chili
Olja
Sweet chili
Soja
Glasnudlar
Vårrulleblad

Gör så här:
Riv alla grönsaker och fräs dem i olja. Tillsätt salt, peppar, chili och ha i några stänk med fisksås. Strimla köttet och stek det och krydda med valfria kryddor. Tillaga glasnudlarna och spola sedan av dem med kallt vatten. Blanda ihop grönsaksfräset med kött/räkor och tillsätt klippta glasnudlar.
Lägg en lagom mängd av röran på ett blad och rulla ihop till en fin vårrulle. Lägg rullarna på en tallrik och täck med plastfolie så de inte torkar.

Hetta upp olja i en stekpanna och stek värrullarna runt om tills de fått fin färg och är genomvarma.

Servera med sweet chilisås och soja.



Kommentarer
sundarii

Men najs! Värsta kocken ju! :-d

2012-02-05 @ 19:07:10
Kecka

Ja, jag försöker i alla fall ;-)

2012-02-05 @ 22:05:49


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0